نورپردازی مراکز خرید
نورپردازی مراکز خرید
نورپردازی مرکز خرید به دلیل گسترش زیاد ساخت بناهایی با این کاربری یکی از پراستفاده ترین و وسیع ترین زمینه های کاربرد نورپردازی است. مرکز خرید نه تنها مکانی برای خرید کالا است، بلکه محلی برای ایجاد اوقات فراغت نیز می باشد. جلوه نورپردازی مرکز خرید در واقع ضروریتی است بر اساس نیازهای بازدیدکنندگان و شاغلین این اماکن و پارامترهای مختلف عملکردی و جلوه های روشنایی هر قسمت از این مراکز بر اساس نیازها کاربران نمایان می شود.
طراحی نورپردازی مرکز خرید باید بنا به بررسی یک سری رفتارهای مشتریان در هنگام بازدید و خرید کالا و کار فروشندگان در هنگام فعالیت در این فضاها صورت گیرد. با توجه به نیازهای بصری و احساس راحتی مشتریان، نوع و ویژگی های محصولات مختلف، فضایی که هر محصول در آن قرار دارد و همچنین تجربه های فروشندگان طراحی و دیزاین گردد.
بررسی اهداف نورپردازی مراکز خرید
هدف از نورپردازی مراکز خرید جلب توجه بازدید کنندگان از طریق تجسم کالا با استفاده از ویژگی های نورپردازی و روشنایی مناسب است. دمای رنگ، شاخص کیفی نور، زاویه تابش، شدت نور، تکنولوژی لامپ و ... همگی از پارامتر های اساسی در طراحی روشنایی و برقراری ارتباط با مخاطبین از طریق زبان نگاه است. در نورپردازی مراکز خرید، شاید مهمترین هدف انتقال اطلاعات محصول، مفهوم خدمات و فرهنگ تجارت به مشتریان است و به منظور ارتقاء فروش کالا، کاهش موجودی کالا و ایجاد تصویری از نام تجاری محصولات و خدمات برای جلب توجه بیشترِ محصولات می باشد. برای نورپردازی داخل مراکز خرید، بهترین راه حل روشنایی انتخاب صحیح و علمی تجهیزات و جانمایی اصولی این محصولات است. اصول و پایه اساسی این روند سخت و دشوار نیست با مشاور طراحان نورپردازی و انتخاب اقلام روشنایی نورپردازی مرکز خرید بسیار شگرف و خاص خواهد بود.
اقدامات اصولی نورپردازی مراکز خرید و فروشگاه ها
اقدامات لازم برای نورپردازی مراکز خرید باید اصولی و با یک روند علمی طی شود. که این روند متاثر است از :
- طراحی و مهندسی فضا
فضای مراکز خرید باید مورد بررسی قرار گیرد، نیازهای خاص مشخص گردد و یک طرح کارآمد جهت روشنایی ایجاد شود. در طراحی و انتخاب روشنایی همه جنبه ها را در نظر می گیرند. از گزینه های مدیریت حرارتی و کنترل روشنایی گرفته تا استفاده، طول عمر و لومن مورد نیاز و همچنین باید از بهترین محصولات روشنایی برای هر کاربرد بهره ببریم.
- پیاده سازی و نصب نورپردازی
پس از بررسی گزینه ها و بررسی نظرات نورپردازی، به یک مدیریت اختصاصی جهت پروژه نیازاست تا روند انتخاب بهترین چراغ و نصب برای مرکز خرید مورد نظر ، به بهترین صورت انجام شود.
نورپردازی قسمت های مهم و اساسی مراکز خرید
پارکینگ مراکز خرید : قصد نورپردازی مراکز خرید این است که خرید را به یک کار دلپذیر تبدیل کند تا یک کار سخت و استرس زا. از آنجا که اکثر مراکز خرید امروزه عمدتا با ماشین قابل دسترسی هستند، امکانات پارک یکپارچه آن ها نقش اساسی در مفهوم معماری کلی دارد. نورپردازی مناسب، غالباً ترکیبی از نور روز و نور مصنوعی می باشد. هدف مهم نورپردازی پارکینگ مراکز خرید از راهنمایی رانندگان به داخل و خارج از پارکینگ و تضمین ایمنی عابران پیاده، به ویژه کسانی که کالسکه های خرید را حمل می کنند یا همراه کودکان هستند را تامین می کند.
فضای تردد مراکز خرید : مناطق اصلی تردد مراکز خرید از جمله راهروها ، گذرگاه ها، پله برقی، آسانسورها و پله ها اساس هر مرکز خرید است که سطوح و مغازه های جداگانه را به هم متصل می کند. از روشنایی عمومی گرفته تا غرفه های اطلاع رسانی، از مناطق استراحت گرفته تا فودکورت ها و از مناطق سبز با گیاهان زنده گرفته تا زمین بازی کودکان از عوامل مهم یک مرکز خرید به شمار می آیند..
ویترین مرکز خرید : در مراکز خریدی که مغازه ها در کنار یکدیگر قرار داردند، فردیت و مارک تجاری تفاوت های اساسی هستند. طبیعتاً هر مستاجر طراحی و روشنایی خاصی برای ویترین مغازه خود دارد، از جمله شدت روشنایی، زاویه ها و رنگ ها، بنابراین به صاحبان مراکز توصیه می شود تا امکانات خود را با حداکثر انعطاف پذیری نور طراحی کنند. طیف وسیعی از چراغ ها برای برآوردن نیازهای مختلف مغازه ها و فروشگاه ها می باشد.
دیگر قسمت های فروش : از میوه ها و سبزیجات گرفته تا پوشاک و کفش، از لوازم خانگی تا اسباب بازی فروشی یک مرکز خرید طیف عظیمی از کالاها و خدمات را که امروزه در دسترس مصرف کنندگان است نشان می دهد. هر یک از این فضا ها، باید به دقت از هم تفکیک شوند و یکی از ابزار های آن نورپردازی مناسب است. برای نورپردازی می توان هم از چراغ های دکوراتیو و هم از افکت های نوری استفاده کرد. به کار گیری سطوح نورانی، ایجاد نور های ملایم با سایه های کم و یا نورهای تاکیدی اغراق آمیز برای ایجاد کنتراست و جلب توجه، بخشی از روش های نورپردازی هستند. نیازهای روشنایی به اندازه فروشندگان متنوع است. طراحان می خواهند مناطق خاصی را برجسته کرده و با استفاده از جلوه های نور، در مغازه ها و فروشگاه ها منطقه ایجاد کنند تا محصولات خاص نیاز به نورپردازی تخصصی تری دارند دارای جلوه و چشم نوازی بیشتری باشند.