در علم روشنایی و نورپردازی روش ها و تکنیک های گوناگونی برای نصب تجهیزات و ادوات روشنایی وجود دارند. تکنیک های نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم دو روش از چندین روش به کارگیری منابع نوری است که در این گفتار به بررسی آنها و اصطلاحات و جزئیات مربوط به آنها می پردازیم. این تنوع در به کارگیری چراغ ها، علاوه بر زیبایی منحصر به فرد در هر تکنیک، شامل ویژگی هایی فنی می باشند که طراحان روشنایی را برآن داشته تا با توجه به این نکات، روشی را انتخاب کرده و در نهایت به روندی حرفه ای در نورپردازی دست پیدا کنند.
در تمامی تکنیک های اصلی روشنایی، یعنی نورپردازی محیطی، موضعی و تاکییدی و حتی تزئینی می توان از نصب به شکل مستقیم استفاده کرد.به این معنی که منبع روشنایی به شکلی نصب شود تا پرتو های نور را به صورت مستقیم به سمت سطح مورد هدف پرتاب کند. یا به بیانی دیگر بخش بیشتر نور ساطع شده از منبع، مستقیم به سوی ناحیه مورد هدف می تابد. این روش نصب به ویژه در تکنیک روشنایی موضعی (وظیفه ای) و تاکیدی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در نورپردازی مستقیم، بین محدوده نور و سایه کنتراست(تضاد) شدیدی ایجاد می شود و هرچه شار نوری بیشتر شود، میزان این تضاد بیشتر هم می شود. برای ایجاد یکنواختی نور در یک محیط و در این روش نصب، استفاده از چند منبع نوری نیاز است. به یاد داشته باشیم که روش نصب تا حدی می تواند نشان دهنده نوع منبع نوری نیز باشد. چراغ های ریلی، دانلایت ها، پنل ها و آویزهایی که تابش به سمت پایین دارند، همگی تجهیزاتی هستند که نور را به شکل مستقیم پخش می کنند.
در این روش، منابع نوری به شکلی نصب می شوند که پرتوهای نور به صورت مستقیم به سطح یا فضای مورد نظر نتابد. در نورپردازی غیرمستقیم، پرتوهای نوری به یکی از گونه های زیر مدیریت می شوند:
این روشها با توجه به نیاز فضایی که در آن مورد استفاده واقع می شوند و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی هایی که در پخش نور دارند، مورد استفاده طراحان نورپردازی قرار می گیرند.
در این قسمت از گفتار، به بررسی تجهیزاتی که می توانند در هر یک از روشهای مستقیم و غیر مستقیم نورپردازی مورد استفاده قرارگیرند، صحبت می کنیم. از دیدِ تکنولوژی تولیدِ منبع نور، اکثر لامپ ها در هر دو نوع پخش نور قابل استفاده هستند. اما به شکل کلی و در مواقعی که کیفیت رنگ اجسام در روشنای مستقیم، اهمیت دارند، تاکیید می شود از لامپ های LED استفاده شوند. انواع چراغ های توکار، روکار و آویز که پخش نور به سمت پایین دارند، می توانند به عنوان منابع روشنایی مستقیم استفاده شوند. در این تجهیزات و با توجه به اینکه بدنه چراغ در معرض دید می باشد، توجه به زیبایی شناسی طراحی نیز اهمیت دارد. همانطور که پیش تر هم اشاره شد، برای نور غیرمستقیم، می توان زاویه تابش چراغ را تغییر داد که برای این موضوع در طراحی بدنه چراغ باید این قابلیت یعنی چرخش پیش بینی شده باشد.
راه کار بعدی، مهار تابش پرتوها با کلاهک می باشد. اما در روش سوم که قراردادن منبع نور در جایی مخفی و استفاده از بازتابش برای روشن کردن فضا می باشد، باید چراغ با توجه به پنهان کردن آن، طراحی و ساخته شده باشد تا به راحتی بتوان در قسمت هایی که طراحان صلاح می دانند، از آنها استفاده شود. مثلا انواع ریسه های نوری، به دلیل ابعاد ناچیزی که دارند و همچنین قابلیت انعطاف، به راحتی در فضایی بسیار کم، قرارداده می شوند. از روش سوم در گچ بری های فضاهای داخلی، ابزارهای تزئینی در نما، زیر کابینت ها، داخل قفسه ها و کمدها، قرنیز دیوارها، لبه باغچه ها، لبه پله ها و … به صورت گسترده استفاده می شود.
نقش چراغ های محوطه ای در ایمنی و امنیت پارک ها و مسیرها انواع چراغ…
بهترین فیوزهای مینیاتوری برای استفاده در خانه امنیت سیستمهای برقی در خانهها یک موضوع مهم…
چراغ های ریلی با دیگر سیستم های نورپردازی چه تفاوتی دارند ؟ در این مقاله،…
ایده های خلاقانه برای نورپردازی ریلی نور پردازی یکی از مهم ترین و با اهمیت…
معرفی بی متال و انواع آن حفاظت از موتور های الکتریکی بسیار مسئله حائز اهمیتی…
تفاوت های کابل ولتاژ بالا و ولتاژ پایین چیست ؟ کابل های برق، رگ های…